Geplaatst op
In de wereld van de handel is het als zwemmen met de haaien. Die haaien zijn dan je concurrentie die proberen een hap te nemen uit een deel van jouw winst. De concepten die jij met veel ijver hebt uitgedacht en uitgewerkt tot concrete merken, zijn vogelvrij wanneer je ze niet geregistreerd hebt. In deze blog vertellen we je hoe je dit kunt voorkomen door merk registreren.
Waarom een merk registreren?
Veel ondernemers zijn zich niet bewust van het gevaar van de loerende concurrentie als het gaat over hun merken. Soms denken ze dat wanneer een bedrijf naam geregistreerd is, dit ook per se betekent dat al hun merken veilig zijn. Niets is minder waar. We gaan met een eenvoudig voorbeeld vertellen hoe je tegen deze zaken kunt aankijken. The Coca-Cola Company is wereldberoemd, maar staat bekend als een van haar merken: Coca-Cola. Dit is dus een merk van hun en niet de bedrijfsnaam. Er is dus een duidelijk verschil tussen de twee. Het bedrijf heeft dit merk zeer goed beschermd. Niet alleen in Amerika, maar over de hele wereld. Er zijn verschillende gradaties waarin je je merk kunt registreren. Vanuit de Nederlandse invalshoek zou je kunnen zeggen, dat je een merk kan registreren voor Nederland, de Benelux, Europa en voor de hele wereld. Er moet wel bij gezegd worden dat de prijs omhoog gaat wanneer het gebied waarin een merk geregistreerd is groter wordt.
Concurrentie
De reden dat ze hun merk zo goed beschermd hebben, is dat er natuurlijk heel veel concurrenten zijn die ook wel een goed lopend product als Coca-Cola willen verkopen. Ze schromen het dan ook niet dit product na te maken. Hoewel het recept van Coca-Cola nog steeds geheim is. Omdat het merk geregistreerd is mogen anderen niet zomaar een versie van Coca-Cola op de markt brengen. Dan moeten ze sowieso het een andere naam geven. Zo zijn er tal van cola´s op de markt, maar geen een daarvan mag Coca-Cola heten.
Conclusie
Als ondernemer loont het ontzettend om je merken te registreren. Op deze manier zou jij niet in de situatie terechtkomen waarbij een concurrent met jouw merk ervan doorgaat en zelf een deel van de markt gaat innemen met een vergelijkbaar product.
We blijven je via onze blogs op de hoogte houden van zakelijke tips en onderwerpen!