Wat is perslucht? Dat is de eerste vraag die bij veel mensen zal opkomen. Dit is lucht die samengeperst is en op deze manier allerlei toepassingen heeft. Denk bijvoorbeeld aan het snel opblazen van banden, het aandrijven van machines of gereedschappen en natuurlijk zuurstof voor brandweer en duikers. Vandaag richten we ons op de aandrijving door perslucht. Daar zit een hele interessante geschiedenis achter. Ook vandaag de dag wordt perslucht nog steeds gebruikt binnen de industrie en vervoer. Ben je benieuwd hoe perslucht in jouw bedrijf verschil kan maken? Neem dan contact op met https://www.mattech.nl/. Ze geven je graag meer informatie over de verschillende zaken die je nodig kunt hebben voor je persluchtsysteem. 

Hoe maak je een persluchtsysteem? 

Je kunt perslucht maken door een compressor te gebruiken. Deze drukt de lucht zeer dicht op een. Zo ontstaat er een luchtdruk. De prijs van perslucht zit hem niet in de gebruikte lucht, maar in de compressor die de druk realiseert. Daarbij kost het de nodige energie om perslucht te maken. Wat zijn de voordelen van perslucht? Denk aan de volgende: 

  • Het is makkelijk om perslucht op te slaan 
  • Machines lopen goed door 
  • Er komt veel kracht uit relatief licht gereedschap 
  • Het is niet moeilijk om deze apparatuur te bedienen 
  • Je hoeft niet veel nadenken over temperatuurverschillen, want het speelt allemaal niet zo met perslucht 
  • Er is een grote veiligheid verbonden met het gebruik van perslucht, zo zijn brand en explosiegevaar verwaarloosbaar 

Een persluchtsysteem kan verschillende vormen hebben en we hebben dus vaak te maken met maatwerk binnen verschillende bedrijven. Het kan gaan om gereedschap om bepaalde zaken schoon te blazen, maar perslucht kan ook toegepast worden in een veel groter systeem, bijvoorbeeld een machine die taken uitvoert.

Geschiedenis perslucht in openbaar vervoer

Perslucht is niet altijd alleen maar in de industrie gebruikt, ook op het gebied van openbaar vervoer was het erg populair. Je ziet dat er in de 19e eeuw openbaar vervoer op perslucht gebruikt wordt. Als eerste gebeurde dit in Parijs, maar later ook in andere steden als New York en Londen. Trams gekregen en voorraad perslucht mee die onderweg werd opgewarmd door stoom. In het begin van de 20e eeuw werden de trams op perslucht vervangen door de opvolgers die werkten op elektriciteit. Er waren ook persluchttreinen, sommige hiervan zijn zelfs nog tot in de jaren 60 gebruikt. Het grote voordeel van persluchttreinen binnen de mijnbouw, was dat deze vervoersmiddelen geen uitlaatgassen hadden. Zo heb je dus niet de hele mijn vol met uitlaatgassen.

Het is mooi om te zien dat in de tweede helft van de 19e eeuw mensen bijzonder geïnteresseerd zijn geraakt in het vervangen van paardenkracht, zo zijn er tal van experimenten geweest om wagens aan te drijven. Energiebronnen die hierbij gebruikt werden zijn: benzine, elektriciteit, stoom, gas en perslucht. We noemen deze helft van de negentiende eeuw ook wel: The Horseless Age.