Geplaatst op
Als lokaal bedrijf wil je natuurlijk zo hoog mogelijk in Google Maps staan. Je bent niet alleen goed zichtbaar voor potentiele klanten bij jou in de buurt, je staat ook nog eens bovenaan de eerste pagina van Google. Maar hoe kom je hoger in Google maps? Volg deze 5 stappen en werk jezelf omhoog in de wondere wereld van lokale zoekmachine optimalisatie.
Stap 1 : maak een bedrijfsvermelding aan
Als eerst heb je een bedrijfsvermelding nodig. Heb je deze nog niet? Maak er dan een aan via Google Mijn Bedrijf. Je kunt je bedrijf claimen door te verifiëren via SMS of post. Nadat je vermelding is aangemaakt, kun je het zo volledig mogelijk invullen. Des te meer informatie je toevoegt, des te beter. Vergeet dus vooral niet je volledige openingstijden, website, foto’s en categorie(en) toe te voegen.
Stap 2 : begrijp hoe Google maps werkt
Nu je een bedrijfsvermelding hebt, wil je natuurlijk dat je zo hoog mogelijk in Google Maps komt te staan. Google bepaalt de posities op basis van een aantal dingen, waaronder de locatie, de relevantie, de organische positie en de online aanwezigheid en -reputatie van het bedrijf.
Stap 3: verzamel recensies
De beoordelingen van je bedrijf zijn een factor die je lokale positie bepaalt. Het is dus zaak om goede recensies te verzamelen. Dit moeten wel recensies zijn van echte klanten. Vraag je klanten en relaties dus actief om een recensie op Google achter te laten. Een betere score zal uiteindelijk bijdragen aan een betere positie in Google Maps, dus laat deze kans zeker niet liggen!
Stap 4: verzamel vermeldingen
Een andere belangrijk onderdeel waarop Google beoordeeld is de ‘online presence’, of de online aanwezigheid van een bedrijf. Staat jouw bedrijf in veel artikelen en op veel online bedrijfsgidsen? Dan moet jouw bedrijf wel belangrijk zijn, denkt Google. En dus zal jouw vermelding hoger in de resultaten komen. Ga zelf op zoek naar bestaande en nieuwe vermeldingen en zorg dat deze volledig en juist staan ingevuld.
Stap 5: je bedrijfsvermelding bijhouden
Google Mijn Bedrijf verandert continu en er zijn ook steeds meer functies die je kunt gebruiken. Blijf gestructureerd werken aan het bijhouden van je profiel. Beantwoord de recensies en gestelde vragen, plaats foto’s, artikelen en aanbiedingen. Heb je hier geen tijd voor en wil je het uitbesteden aan een specialist? Online marketing bureau iClicks heeft een team van bijna 100 specialisten in huis die dagelijks werken aan de online vindbaarheid van vele klanten. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of een passend voorstel.